آقای نوری مسئولیت میپذیرید؟
- شناسه: 4424
- چهارشنبه 5 بهمن 1401
- انتشار در صفحه ۱
آفتاب یزد: همین چند ماه پیش بود که وزیر آموزش و پرورش در اظهار نظری در خصوص تعطیلی مدارس به دلیل شرایط کرونا گفت: تعطیلی مدارس از ابتدا تصمیم اشتباهی بود و نتایج این تعطیلیها موجب تغییر در آهنگ زیست دانشآموزان شد و باعث شد تا مناسبات اجتماعی دانشآموزان به طور کامل شکل نگیرد. در پی تعطیلیهای پی درپی مدارس به خاطر آلودگی هوا مجددا وزیر آموزش و پرورش لب به اعتراض گشود و نسبت به این نوع تعطیلی انتقاد کرد و گفت: بنابر آنچه ما اصرار داشتیم در دوران کرونا هم مدارس باز باشند که با همکاری مردم، رسانه ها، معلمین و دانشآموزان این اتفاق افتاد و مدارس باز شدند که وقفه زیادی هم داشت و آسیب زیادی زد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با دوستان صحبت کردیم که تعطیلیها لطمه میزند به دانشآموزان و موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود، گفت: آقای رئیس جمهور هم در جلسه دستور دادند که تعطیلی نباشد. به شاخصهای جهانی هم نگاه میکردم تعطیلیها به این شکل نبوده است.
در این میان چند نکته قابل ذکر است که امیدواریم مسئولین مرتبط بخصوص آموزش و پرورش همانطور که با این شدت اصرار بر بازگشایی مدارس دارند به این مسائل نیز توجه داشته باشند.
۱-آلودگی هوا چند سالی است گریبانگیر شهرهای بزرگ و کوچک بنابر دلایل متعدد میباشد، لطفا بهجای اینکه اصرار در به خطر انداختن جان مردم به دلیل فعالیت بیش از حد باشید، از روابط خود استفاده کنید و نزد رئیس جمهور دستور قاطع بگیرید تا منشاء آلودگی از بین برود.
۲-باید به برخی مسئولین گفت تعطیلی مدارس برای کاهش آلودگی نیست بلکه برای دوری و عدم فعالیت گروههای حساس از جمله دانشآموزان از فضای آلوده شهر میباشد (قابل توجه رئیس سازمان محیط زیست).
۳-بنابر آئین نامه قانون هوای پاک شاخص بالای ۱۰۰ برای گروههای حساس ناسالم تشخیص داده شده است و باید ممنوعیتی برای فعالیت بیش از حد این گروهها در نظر گرفت، شما میتوانید مانع دانشآموزان در ساعات حضور در مدرسه یا جنبوجوش در زنگهای تفریح و ورزش شوید؟ و جلوی فعالیت آنها را بگیرید؟
۴-گزارشهایی در زمان شیوع کرونا منتشر شد که نرخ مبتلایان در برخی مناطق کشور بنابر آنچه به دلیل بازگشایی مدارس صورت گرفته بود رشد داشته است، هرچند در آن مقطع کسی مسئولیت این خطا و آسیب به دانشآموزان را برعهده نگرفت اما این سوال جدی مطرح است که آیا وزیر آموزش و پرورش شجاعت این را دارد مسئولیت حتی یک مورد آسیب دیدگی دانشآموزی را بر اثر آلودگی هوا بپذیرد؟ آیا برای والدین این حق را متصور میشوند که اگر فرزندشان آسیب دید از شخصی که اصرار بر تقدم سواد بر حیات و سلامت دانشآموز دارد شکایت کنند؟
۵-مطرح شده است که برایعدم تعطیلی مدارس شاخصها را تغییر می دهیم، به راستی برای اینکه هدف و موضوعی را عملی کنید میخواهید استانداردها را عوض کنید؟ مگر میزان آلودگی هوا در اختیار ما میباشد که بتوانیم اعداد آن را جابجا کنیم؟ مگر آسیبهای ناشی از آلودگی مثل سرطان، آسم و عوارض قلبی بر اساس عددهای مصوب در جلسات ما بروز میکنند؟۶-برای یک بار به صورت شفاف و صادقانه به جای پرهیز از کلی گویی و اعلام هشدار بررسی کنید تبعات حضور دانشآموزدر این هوای آلوده برای دانشآموز چه هست و از طرفی اگر به مدرسه نرود چه آسیبهایی متوجه او میشود.
۷-متاسفانه در بیشتر مسائل اصرار بر گرفتن تصمیماتی داریم که کم خطر و حتی وارونه است، کسی مخالف بازگشایی مدارس نیست اما اینکه نمیتوانید آلودگی را کنترل کنید تصمیم غلط در غلط نگیرید، هنگام نگارش این یادداشت، تهران یکی از بدترین روزهای خود در آلودگی را بنابر آنچه اصرار بر بازگشایی مدارس بود سپری کرد. این حجم از تصمیمات اشتباه هم قابلیت ثبت رکورد را دارد هم مشکوک به نظر میرسد.
انتهای پیام